Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Program

5.3.2009 0:00 - 8.4.2009 0:00

PĚT STATEČNÝCH FAMÁKŮ (Nová generace české animace)

Loutkové nebo kreslené animované filmy zná každý a mnozí z nás je od dětství milují. Výstava tvorby českých režisérů, výtvarníků a tvůrců animovaných filmů Michala Žabky, Václava Švankmajera, Noro Držiaka, Jana Bubeníčka a Davida Súkupa, absolventů pražské FAMU, nás přenese zpět do dětství, ale poodhalí také roušku hravého pohledu na vážný svět. Výstava je určena jak dětem, tak dospělým a součástí expozice budou loutky, kulisy, kostýmy, rekvizity a výtvarné návrhy. Vše bude doplněno fotografiemi z filmů a ze zákulisí jejich natáčení. Návštěvníci tak budou mít možnost zhlédnout výstavu a retrospektivu jejich filmů. Výstava obdržela záštitu ministra kultury ČR.

Tato kulturní akce získala právo nést logo oficiální doprovodné kulturní akce českého předsednictví v Radě EU.

 

 

 

Michal Žabka, Václav Švankmajer, Noro Držiak, Jan Bubeníček, David Súkup: Co spojuje tyto mladé a úspěšné muže? Je to katedra animované tvorby na pražské FAMU (Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění), kterou tito osobití umělci vystudovali. Katedra animované tvorby byla založena v roce 1990 a u jejího zrodu stál klasik české a světové animace profesor Břetislav Pojar, dramaturg a scenárista Jiří Kubíček a výtvarník a tvůrce videoartu Radek Pilař. Čeští studenti tak převzali od profesionálů a svých pedagogů štafetový kolík animovaného umění.

 

Michal Žabka, Noro Držiak, Václav Švankmajer, Jan Bubeníček i David Súkup přišli na FAMU v rozmezí let 1994 a 1996. Zažili tedy ještě pionýrské období katedry, kde byly k dispozici pouze dvě učebny a malý ateliérek. Možná právě tyto stísněné podmínky způsobily neobvyklé sblížení tehdejších studentů se svými profesory. Mezi jednotlivými ročníky jako by nebyly žádné hranice, studenti si vzájemně pomáhali a informovali se o svých plánech, uvědomovali si odpovědnost za další vývoj českého animovaného filmu. To vše vedlo k pocitu generační sounáležitosti a k potřebě dát o sobě vědět jako o nově nastupující generaci české animace.

 

Našich „pět statečných famáků“ spolu s dalšími třemi „souškoláky“ vytvořilo silnou osmičku, která se rozhodla manifestačně realizovat celovečerní film, složený z osmi na sebe navazujících povídek, se symbolickým názvem „Osm“. Vznikl pozoruhodný scénář, který získal grant Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie.

 

 

 

 

 

Michal Žabka

( *1965 v Liberci)

 

Na katedře animace studoval v letech 1994 – 2000. Přišel na FAMU již jako zkušený animátor – měl za sebou absolutorium dvouleté Vyšší odborné školy filmové ve Zlíně a několikaletou zkušenost z divadla v Liberci. Od počátku měl vyhraněný, charakteristický smysl pro šťavnatý a rustikální humor, projevující se především v mezilidských vztazích. Tyto vlastnosti se plně projevily ve filmu „Tato moralita“, v níž je naruby obrácena role muže a ženy v rodině (ceny z festivalů na Taiwanu, v New Yorku, v Lodži a Hirošimě). Často volí metodu tzv. pixilace, kde se s živým hercem zachází jako s neživým objektem, jako s loutkou.

V loutkovém filmu „Prasavci“se vrátil ke svému osobitému humoru, tentokrát ovšem nikoli mezi lidmi, ale mezi prvními savci na této planetě. Autor si za ně odnesl významné ceny z portugalského Espinha, z Hirošimy, Melbourne, Rio de Janeira a z Francie.

Za film „Paní G.“ získal 3. místo v soutěži vypsané mezinárodním festivalem AniFest.

Ve studiu Laboratoře Alkay natáčí Michl Žabka sérii večerníčků „Tři prasátka“, což bude první český večerníček natočený 3D počítačovou animací. A ve studiu Animation people pracuje spolu s Břetislavem Pojarem, Davidem Súkupem a dalšími režiséry na přípravách celovečerního filmu „Autopohádky“.

 

 

1992 – 1994            Vyšší odborná filmová škola ve Zlíně, obor animace

1994 – 2000            FAMU Praha, katedra animované tvorby, obor ruční animace.

 2000 – dosud            nezávislý tvůrce (režisér, výtvarník, scénárista a animátor)

 

Filmografie:

Krávovina – kreslený film (VOŠF Zlín, 1993)

Boty-Guard – pixilace (VOŠF Zlín, 1993)

Mindrák – kreslený film (VOFS Zlín, 1994)

Na houbách – pixilace společně s V. Švankmajerem (FAMU Poněšice, 1994)

1. cena – Poněšice open festival 1994

Golf – kreslený film (FAMU Prague, 1996)

Babalón – loutkový film (FAMU Prague, 1997)

2. cena – Taipei film festival, 1999

3. cena – 4th New York Univerzity student film festival, 1999

Cena studentů – Kontakt 98 Lodž, 1998

Prasavci – loutkový film (FAMU, Česká televize, Bionaut, AP studio, S.A.F. Prague) 2001

Cena José Abela (za nejlepší animace v evropském filmu) Cinanima, Espinho 2001

Best film from the session, Misaf , Melbourne 2002

Zvláštní cena mezinárodní poroty, Hiroshima 2002

Chlupáči – 3D počítačová animace, pilot TV serie – ACE, 2005

Paní G.loutkový film – Anifilm, 2007

Cena města Třeboně, cena diváků, Anifest Třeboň, 2007

Cena „Trudi“, Nejlepší animovaný krátký film, Maremetraggio 2008 Trieste, 2008

3 Prasátka – 3D tv serie večerníčků – Alkay, Czech TV, 2008-9

Grafický design pro film Post Coitum (režie Juraj Jakubisko), 2004

Režie naučných filmů Prvohory a Giganosaurus pro Dinopark Plzeň, 2006-7

 

 

 Václav Švankmajer

(*1975 v Praze)

 

Ten si studium na FAMU opravdu užil – s přestávkami, které mu umožnil studijní řád, na ní pobyl bezmála 10 let. Na jeho bedrech spočívalo těžké břímě slavných rodičů Jana a Evy Švankmajerových. Brzy se však ukázalo, že sice podědil rodinné švankmajerovské geny, nicméně je tak silnou tvůrčí osobností, že ho příklad otce a matky nijak nezatěžuje, ba naopak, otvírá mu dveře do poněkud jiného světa, v němž také panuje imaginace, fantasknost a surrealismus, ovšem viděný poněkud jinýma očima.

Prvním výrazným dílem Václava byl jeho bakalářský film „R.Y.B.A. 073“, pozoruhodně výtvarná černobílá punková úvaha o zmechanizovanosti světa. Podobné téma rozvinul i ve svém filmu „Test“, v němž, spolu se známým hercem Tomášem Hanákem nechal obživnout i crush-testové zkušební figuríny. Tento film nominovala FAMU do soutěže na studentského Oscara, kde se dostal až do té nejužší nominace. Krom toho dostal „Test“ jednu z významných cen ve Wiesbadenu a na dalších festivalech.

Mistrovským dílem Václava Švankmajera byl půlhodinový loutkový absolventský film „Světlonoš“, na němž pracoval v rodinném studiu Athanor bezmála pět let. Smísil v něm středověkou legendu a mýtus s žánrem fantasy, přičemž použil i některé postupy z počítačových her. Za tento film si Václav odnesl Kristiána z Febiofestu za nejlepší český animovaný film roku 2005, dále Cenu za nejlepší animovaný film Fresh Festu v Karlových Varech, Cenu poroty krakovských studentů a Cenu z Mezinárodního festivalu animovaných filmů v Koreji.

V současné době spolupracuje Václav Švankmajer především se studiem Bionaut film, kde připravuje svůj vlastní celovečerní povídkový film „Podivný víkend“. První povídka s názvem „Čarodějka“ má být dokončena v tomto roce.

 

1990 – 1994            Střední umělecko-průmyslovou školu (SUPŠ), obor propagační výstavnictví 

1995 – 2003            FAMU Praha, katedra animované tvorby, obor ruční animace

2004 – dosud            nezávislý tvůrce (režisér, výtvarník, scénárista a animátor

 

Filmografie:

R.Y.B.A. 073 – pixilace (FAMU, 1998)

3. cena Febiofest, kategorie animovaných filmů, Praha1998

TEST – pixilace (FAMU, 1999)

Finalista, Student Academy Award (Student Oscar), 2000

Cena za nejlepší film v kategorii animovaná tvorba, Festival des mittel- und osteuropäischen films, Wiesbaden 2001

Světlonošloutkový film (FAMU,Česká televize, Athanor, Bionaut, 2005)

Kristián, nejlepší animovaný film, Febiofest Praha 2005

Nejlepší animovaný film, Fresh Film Fest Karlovy Vary 2005

3rd Prize, International Festival of Animation Korea DIFECA 2005

Cena poroty krakovských studentů festival, Krakov 2006

Čarodějka – krátký kombinovaný film (Bionaut, 2009)

1.povídka z celovečerního projektu „Podivný Víkend“, v realizaci

 

 

Jan Bubeníček

(* 1976 v Praze)

 

Jan Bubeníček přišel na FAMU v roce 1995 poté, co dva roky pracoval ve slavném Studiu Bratři v triku. Upozornil na sebe již ve druhém ročníku, když vytvořil dva malé kreslené filmy „Na draka“ a „Hurrráá na princeznu!“, v nichž již jasně ukázal, co bude v budoucnosti jeho doménou. Je to dynamická a zkratkovitá animace, vytvářená s ohromným smyslem pro humor a zkratku. Své kvality osvědčil i v dalším studentském filmu „Ludvíkova hlídka“, v němž použil málo frekventovanou techniku poloplastického filmu.

Kreslený film „Tři Fuové“, namluvený českým vynikajícím hercem Petrem Nárožným, vznikl na základě nonsensového textu českého básníka Ivana Wernishe.

V absolventském filmu to Jan Bubeníček zkusil s klasickou filmovou loutkou. Jeho „Pirát“ má úctyhodných 18 minut a vznikl již v profesionálním studiu Eallin animation, které Jan založil v roce 2000 spolu s dalšími studenty katedry animace Noro Držiakem a Davidem Súkupem a producenty Martinem Hovorkou a Lukášem Skalníkem. „Pirát“ vyhrál v roce 2002 Festival FAMU a byl poctěn cenami za nejlepší studentský animovaný film v Karlových Varech a Cenou Hermíny Týrlové za nejlepší film mladého tvůrce na Mezinárodním festivalu ve Zlíně.

V roce 2003 Jan Bubeníček studio Eallin animation opustil. Přešel do největšího a nejvýznamnějšího českého postprodukčního studia UPP, kde začal pracovat jako digital matte painter a postupně se stal vynikajícím 3D animátorem a vedoucím celého oddělení 3D. V současné době zastává vysokou funkci 3D supervizora a spolupracuje na realizaci filmů předních evropských i amerických režisérů. Málokdo ví, že v Janu Bubeníčkovi máme jednoho z nejlepších evropských 3D animátorů.

 

1994 – 1995            Studio Bratři v triku (Krátký film a.s.), kolorista kresleného filmu.

1995 – 2002            FAMU Praha, katedra animované tvorby, obor ruční animace

2000 – 2003            spoluzakladatel studia Eallin animation

2004 – 2006            UPP Praha, 3D animátor

2006 – 2008            UPP Praha, vedoucí 3D oddělení

2008 – dosud            UPP Praha,3D supervizor

 

Filmografie:

Na draka – kreslený film (FAMU, 1997)

I. cena v kategorii animace a Cena diváků, Festival FAMU, 1998

Cena Zdeňka Podskalského za nejvýraznější výkon mladého tvůrce, Český festival filmové komedie Nové město nad Metují, 1998

Hurrrááá na princeznu! – kreslený film (FAMU, 1997)

Ludvíkova hlídka – poloplastický loutkový film (FAMU, 1998)

Čestné uznání v kategorii nejlepší studentský animovaný film 90. let, Festival animovaných filmů Třeboň, 2002

Tři Fuové – kreslený film (FAMU, 2000)

Pirát – loutkový film (FAMU, 2002)

Nejlepší animovaný film, Soutěž studentských filmů na 37.MFF Karlovy Vary 2002

Cena Hermíny Týrlové za nejlepší film mladého tvůrce, IFF Zlín 2002

Nejlepší režie, Dahlonega Film Festival 2002

Nejlepší film, FAMU festival 2002

Cosmo$hop – trikový videoklip (námět, výtvarník, režie), 2002

Nutcracker: The Untold Story – ve výrobě – premiéra 2009, 3D supervizor, (režie Andrei Konchalovsky)

 

Noro Držiak

*1974 v Piešťanech

 

Noro Držiak měl podobně jako Michal Žabka při vstupu na FAMU za sebou studium na Vyšší odborné škole filmové ve Zlíně. Ve 2. ročníku zazářil kresleným filmem „Skřítci“, v němž antropomorfizoval lidské smysly do bizarních, výtvarně pozoruhodných postaviček skřítků.

I na Noro Držiaka měl velký vliv profesor Pojar. Není proto divu, že pro svůj bakalářský film „Velký kýchač“ zvolil náročnou techniku loutkové animace. Ačkoliv svůj desetiminutový film natáčel v neuvěřitelně stísněných podmínkách katedrálního ateliéru ve Studiu FAMU, zvolil si nesmírně náročné dekorace, permanentně pohyblivou kameru. Doslova se projevilo pravidlo, že v omezení poznáš mistra, a vznikl tak dokonale propracovaný snímek. Film byl oceněn jak doma, tak v USA – v Portlandu získal hned dvě ceny (za nejlepší animaci vůbec, za nejlepší animační styl a nominaci za hudební partituru Emila Viklického) a v Houstonu, kde obdržel platinovou cenu za nejlepší film ve své kategorii.

Už během studia začal Noro Držiak pracovat v novém studiu Eallin animation na reklamách, storyboardech a videoklipech, a to jako režisér, výtvarník a animátor. Připravoval loutkový seriál „Profesor No“, kombinovaný s 3D animací, který se tehdy z finančních důvodů nenatočil a dodnes čeká na svoji realizaci.

Koncem roku 2002, stejně jako Jan Bubeníček, ze studia Eallin animation odešel a na konci roku 2003 založil animační a postprodukční studio Tobogang, kde dodnes pracuje na nejrůznějších projektech komerčního i nekomerčního charakteru s Michalem Žabkou, Janem Bubeníčkem, Davidem Súkupem i dalšími absolventy katedry animace na FAMU. V současné době se právě v Tobogangu připravuje natáčení celovečerního filmu podle komiksu Jana Rudiše „Alois Nebel“ (režie Tomáš Luňák), kde má Noro Držiak na bedrech supervizi animace a speciálních efektů. Současně je výtvarníkem celovečerního animovaného komiksu „Extáze 2“ scenáristky a režisérky Olgy Dabrowské.

 

1993 – 1995            Vyšší odborná filmová škola ve Zlíně, obor animace

1996 – 2005            FAMU Praha, katedra animované tvorby, obor ruční animace

2000 – 2003            spoluzakladatel studia Eallin animation

2003 – dosud            založil společnost Tobogang

 

Filmografie:

Attackkreslený film (VOŠF ZLÍN, 1994)

Úklid pixilace a animace předmětů (VOŠF ZLÍN, 1995)

Ztracený Danaus – kreslený film, totální animace (VOŠF ZLÍN, 1996)

Skřítci – kreslený film (FAMU, 1998)

3. místo v kategorii animovaná tvorba, FAMU Fest, 1999

Nejlepší film sekce, MISAF 2003 Melbourne, 2003

Velký Kýchač animovaný loutkový film – FAMU, 2001

Nejlepší animace festivalu, Nejlepší animační styl – Portland Indy animation festival, 2003

Platinum award za nejlepší film sekce, Worldfest Houston 2004

Alois Nebel – celovečerní animovaný film (Tobogang, 2008)

Extáze 2 – celovečerní animovaný komiks (Tobogang, 2008)

 

Příprava celovečerního animovaného filmu Professor No, výtvarník a režie, 2002-2003

Znělky pro Mezinárodní filmový festival Praha -  Febiofest 2004-2008

Grafické motivy a propagace Filmového festivalu Litomeřice 2004-2008

Znělka a předěly kulturního pořadu České televize Kultura.cz

Kresby pro dokument o Pavlovi Juráčkovi Klíč k určování trpaslíků

 

David Súkup

*1974 v Praze

 

David Súkup má hodně společného s Norem Držiakem. I on je ročník 1974, i on vystudoval Vyšší odbornou školu filmovou ve Zlíně, i on nastoupil na FAMU v roce 1996 a i on je jedním ze zakladatelů studia Eallin animation.

Na katedře animace poprvé zazářil v roce 1998. Jedna z francouzských vysokých uměleckých škol tehdy navázala spolupráci s AMU (Akademie múzických umění) a vznikl společný projekt, jehož podstatou byla vzájemná spolupráce studentů animace a studentů hudební kompozice. Animátoři vymysleli a natočili krátký film a studenti-hudebníci ho ozvučili. David tehdy vytvořil kratičký black-out „Dopis“, v němž s patřičnou dávkou černého humoru ukázal, jak si Santa Claus ohřívá ruce na ohníčku z tisíců přání, které mu děti z celého světa posílají. Ve stejném duchu pojal David Súkup i svůj absolventský bakalářský film „Světlo“. Na něm už spolupracoval, jako většina jeho spolužáků, s profesorem Pojarem. Byl to tedy film loutkový. Absurdní bujará hra dvou brášků, žijících kdesi u severního pólu, se světlem řinoucím se z žárovky se líbila nejen u nás v Česku, ale i leckde ve světě. „Světlo“ bylo oceněno na významném festivalu KROK na Ukrajině, v Tel Avivu i na festivalu Etiuda v Krakově.

S použitím techniky kombinace hry živého herce s animací natočil David Súkup film „Mechanika“, v němž s patřičnou nadsázky ukázal, jak by mohl vypadat svět, v němž by předměty denní potřeby jako vodovod, lednička nebo vařič fungovaly pouze po vhození příslušné mince. Kombinace animace s živou akcí herce zaujala Davida natolik, že ji použil i ve svém absolventském filmu „Strom“.

Po ukončení studia pracuje David Súkup především ve svém mateřském studiu Eallin animation, kde připravuje seriál vlastních večerníčků, ale nevyhýbá se ani reklamám. Pro Českou televizi natáčí další večerníčkový seriál „Králík Fiala“ a připravuje se na režii jedné z povídek připravovaného celovečerního filmu „Fimfárum 3“. Spolu se svým profesorem Břetislavem Pojarem, Michalem Žabkou a dalšími tvůrci pracuje na přípravách dalšího celovečerního povídkového filmu „Autopohádky“.

 

1990 – 1994            Soukromá umělecká škola

1994 – 1995            Studio Jiřího Trnky, asistent animátora

1996 – 1997             Vyšší odborná filmová škola ve Zlíně, obor animace

1997 – 2005            FAMU, katedra animované tvorby, obor ruční animace.

 2006 – dosud            nezávislý tvůrce (režisér, výtvarník, scénárista a animátor)

 

Filmografie:

Dopis – kreslená animace (FAMU, 1998)

Naši – kreslená animace (FAMU, 1998)

Světlo – loutková animace (FAMU, 2001)

Nejlepší animovaný film, International Animated Festival KROK

Art award za výtvarný počin, International Student Film Festival Písek

Nejlepší animovaný film, 1st Dahlonega International Film Festival USA

Nejlepší animovaný film, International Student Film Festival Tel - Aviv

Nejlepší studentský animovaný film, „ETIUDA“ International Film Festival Krakow

Mechanika – pixilace (FAMU, 2002)

Speciální cena poroty, International Student Film Festival Belegrad  

Nejlepší animovaný film, FAMU FEST 2002

Cena poroty za animovaný film, Golden Lion International Student Film Festival Taiwan

Strom – pixilace + 2D (FAMU, 2006)

 

 

 

Místo konání:

Al. Róż 16
00-556 Varšava
Polsko

Datum:

Od: 5.3.2009 0:00
Do: 8.4.2009 0:00

Organizátor:

České centrum, Muzeum Kinematografie


Připomenutí akce
Tuto akci nelze připomenout, protože akce již začala